Navigation auf uzh.ch

Suche

Kunsthistorisches Institut

Spuren der Mobilität: Graphik als Medium des Austauschs / Traces of Mobility: Prints and Drawings as Media of Exchange

Kolloquium / Lecture series

akademisches Lehrjahr / academc year 2012/13

04 OCT. – 20 DEC. 2012

Ort / Place: Graphische Sammlung ETH, Rämistrasse 101 HG E 53, 8092 Zürich ; ausser Info-Veranstaltung KOL E 18

Zeit / Time: donnerstags / Thursday 18.15-19.30, zweiwöchentlich / biweekly

Je nach Medium verbreitet sich Kunst unterschiedlich weit und schnell. Seit dem Spätmittelalter und bis zum digitalen Zeitalter konnte sich Kunst auf Papier auf den Kommunikations- und Handelswegen über Landes- und Kulturgrenzen hinaus in die ganze Welt verteilen. Zeichnungen und Druckgraphiken gehören daher zu den wichtigsten Medien des künstlerischen und transkulturellen Austauschs. Graphik eröffnete internationale Märkte, machte Kunst allen Gesellschaftsschichten und Völkern zugänglich, vermittelte neue Ikonographien, diente der Information und der Propaganda, bereicherte das Reservoir an künstlerischen Vorlagen und Sujets, internationalisierte den Geschmack. Die Vortragsreihe möchte der historischen Mobilität des graphischen Mediums nachgehen, um die weltweiten Wege und Knotenpunkte, die Transferleitungen zwischen den Kulturen, die Migration der Motive und Techniken sowie die Probleme untersuchen, die sich für die Kunst in einem globalen Markt ergeben. Durch die Untersuchung von Flugblättern, Einblattholzschnitten, Zeichenbüchern oder etwa Mail Art soll die Mobilität als ein Merkmal des graphischen Mediums herausgearbeitet werden.

Depending on medium, art can disseminate at different speeds and bridge vast distances. Since the late Middle Ages and up until the present digital era, art on paper has effectively interacted with means of communication and commerce so as to expand beyond national and cultural borders throughout the entire world. Drawings and prints, therefore, count amongst the most important media of artistic and transcultural exchange. The graphic arts opened new international markets, made art accessible to a greater range of social classes and peoples, transmitted new iconographies, diffused information and propaganda, enriched artists’ repertoires and internationalized aesthetic taste. This lecture series investigates the graphic medium’s historical mobility so as to explore its worldwide paths and networks, picture the migration of artistic motifs and techniques and address the potential and challenges that art presented in global market. Examining flyers, woodblock prints, mail art and sketchbooks, this lecture series intends to work out a fundamental characteristic of the graphic medium: its mobility.

Programm / Program

04th OCT.

  • HANS THOMSEN
    Looking though the Telescope: Exchange of Prints and Images between Europe and Japan in the Nineteenth Century

25th OCT.

  • KORNELIA RÖDER
    Die Idee vom Global Village und dessen Einfluss auf das Netzwerk der Mail Art

01th NOV.

  • EDWARD H. WOUK
    The Northern Advantage: Prints, Mobility, and Historiography in the Sixteenth Century

08th NOV.

  • GIORGIO MARINI
    Prints and Drawings by Stefano Della Bella: Taste for Orientalism and Exoticism in Seventeenth-Century Florence

22th NOV.

  • WALTER MELION
    Visual Exegesis in Transit: Karel van Mander’s Transformation of Cornelis Cort’s “the Annunciation Broadcast by Prophets of the Incarnation”

29th NOV.

  • SUSAN DACKERMAN
    Making Knowledge Mobile: Prints and Science in the Sixteenth Century

13th DEC.

  • LARRY SILVER
    Big Prints of Big Cities

20th DEC.

  • DOMINIQUE CORDELLIER
    Diffusion du dessin par l’estampe dans la France de fontainebleau

Organisation

KHIS: Prof. Dr. Tristan Weddigen

ETH: Dr. Michael Matile

Kontakt / Contact

stud. phil. Anna Vetsch