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Institutskolloquium Herbstsemester 2024
Am Kunsthistorischen Institut der Universität Zürich
Organisiert von CARAH - Collective for Anti-Racist Art History
Seminarraum RAA-G-15, Rämistrasse 59, 8001 Zürich and Online
Donnerstags, 18:15–20:00
Focusing on Europe, where anti-racist initiatives and practices are still little established within universities and cultural institutions, this lecture series discusses how art history can assume a more self-critical stance to actively counter racism in all its forms. In what ways can anti-racist and decolonial efforts be fostered through art historical research and teaching, as well as the contextualisation of artworks or collections? What are necessary interventions or existing best practices within the discipline of art history in order to critically engage with racist representations or historical attributions? To what extent can the use of appropriate language prevent the entrenchment of stereotypes and prejudices? And how can debates on inclusion and diversity be sustainably incorporated within academia, museums and art academies? These and other questions will be addressed in the course of the lecture series by art historians, curators, art critics and art educators.
Programme:
03.10.: Is Art History Racist?
Anne Lafont (Professor in art history and créolités, École des hautes études en sciences sociales, Paris)
[English]
10.10.: Working Towards a Critical Race Art History
Association for Critical Race Art History (ACRAH) – Jacqueline Francis (Dean, Humanities & Sciences Division, California College of the Arts, San Francisco) & Camara Dia Holloway (Project Manager, Romare Bearden Digital Catalogue Raisonné, Wildenstein Plattner Institute, New York)
[English]
*Online
31.10.: «Gastarbeiter» aus der Türkei und die Immobilität der weissen Kunstgeschichte Westdeutschlands
Gürsoy Doğtaş (Kunsthistoriker und Kurator, Forschungsstipendiat 2024/25 für Curatorial Studies, Städelschule und Goethe Universität, Frankfurt a.M.)
[Deutsch]
07.11.: Cause and Effect: On the Audience of Andrea Fraser at Luma Westbau
Brit Barton (artist and art writer, Zürich/Chicago)
[English]
21.11.: Antirassistische Strategien in Museen und kulturellen Institutionen
Gespräch mit Tasnim Baghdadi (Co-Leiterin Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich), Eric Otieno Sumba (Autor und Forscher, Redakteur am Haus der Kulturen der Welt, Berlin), Marilyn Umurungi (Kunst- und Kulturforscherin, Co-Kuratorin Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich)
[Deutsch]
*Cabaret Voltaire, Spiegelgasse 1, 8001 Zürich
05.12.: Documenting Colonial Toxicity
Samia Henni (Assistant Professor of History and Theory of Architecture and Director of Graduate Studies, McGill University, Montreal)
[English]
*Online
12.12.: Invisible Man. Race und Fototheorie
Christopher Nixon (Philosoph und Komparatist, Hamburg)
[Deutsch]
***
Konzept und Organisation / Concept and organization
CARAH – Collective for Anti-Racist Art History
Daniel Berndt, Nadine Helm, Nadine Jirka, Charlotte Matter, Rosa Sancarlo
Weitere informationen / Further information
www.khist.uzh.ch/de/research/projects/carah.html
Die Vortragsreihe ist kostenlos und öffentlich zugänglich. Die einzelnen Vorträge werden auf Deutsch oder Englisch gehalten (siehe Programm). Einige Sitzungen finden virtuell statt. Alle Vorträge werden online mit Untertitelung übertragen. Für Fragen und Bedürfnisse zur Barrierefreiheit, sowie für die Anmeldung zur Online-Teilnahme schreiben Sie bitte an CARAH: antirassismus@khist.uzh.ch
The lecture series is free and open to the public. Individual sessions will be held in German or English (see program). Some sessions will take place online. All lectures will be streamed online with subtitles. For questions and accessibility needs, and to register for online participation, please write to CARAH: antirassismus@khist.uzh.ch
Mit der Unterstützung von / With the support of:
Grafik / Graphic design: Rietlanden Women’s Office