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Kunsthistorisches Institut

To Mind and to Mend: Antirassistische Praktiken in der Kunstgeschichte

Institutskolloquium Herbstsemester 2024

Am Kunsthistorischen Institut der Universität Zürich

Organisiert von CARAH - Collective for Anti-Racist Art History

Seminarraum RAA-G-15, Rämistrasse 59, 8001 Zürich and Online

Donnerstags, 18:15–20:00

IK HS24 To Mind and to Mend

Focusing on Europe, where anti-racist initiatives and practices are still little established within universities and cultural institutions, this lecture series discusses how art history can assume a more self-critical stance to actively counter racism in all its forms. In what ways can anti-racist and decolonial efforts be fostered through art historical research and teaching, as well as the contextualisation of artworks or collections? What are necessary interventions or existing best practices within the discipline of art history in order to critically engage with racist representations or historical attributions? To what extent can the use of appropriate language prevent the entrenchment of stereotypes and prejudices? And how can debates on inclusion and diversity be sustainably incorporated within academia, museums and art academies? These and other questions will be addressed in the course of the lecture series by art historians, curators, art critics and art educators.

 

Programme: 

03.10.: Is Art History Racist?

Anne Lafont (Professor in art history and créolités, École des hautes études en sciences sociales, Paris)

[English]

 

10.10.: Working Towards a Critical Race Art History

Association for Critical Race Art History (ACRAH) – Jacqueline Francis (Dean, Humanities & Sciences Division, California College of the Arts, San Francisco) & Camara Dia Holloway (Project Manager, Romare Bearden Digital Catalogue Raisonné, Wildenstein Plattner Institute, New York)

[English]

*Online

 

31.10.: «Gastarbeiter» aus der Türkei und die Immobilität der weissen Kunstgeschichte Westdeutschlands

Gürsoy Doğtaş (Kunsthistoriker und Kurator, Forschungsstipendiat 2024/25 für Curatorial Studies, Städelschule und Goethe Universität, Frankfurt a.M.)

[Deutsch]

 

07.11.: Cause and Effect: On the Audience of Andrea Fraser at Luma Westbau

Brit Barton (artist and art writer, Zürich/Chicago)

[English]

 

21.11.: Antirassistische Strategien in Museen und kulturellen Institutionen

Gespräch mit Tasnim Baghdadi (Co-Leiterin Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich), Eric Otieno Sumba (Autor und Forscher, Redakteur am Haus der Kulturen der Welt, Berlin), Marilyn Umurungi (Kunst- und Kulturforscherin, Co-Kuratorin Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich)

[Deutsch]

*Cabaret Voltaire, Spiegelgasse 1, 8001 Zürich

 

05.12.: Documenting Colonial Toxicity

Samia Henni (Assistant Professor of History and Theory of Architecture and Director of Graduate Studies, McGill University, Montreal)

[English]

*Online

 

12.12.: Invisible Man. Race und Fototheorie

Christopher Nixon (Philosoph und Komparatist, Hamburg)

[Deutsch]

 

***

Konzept und Organisation / Concept and organization

CARAH – Collective for Anti-Racist Art History

Daniel Berndt, Nadine Helm, Nadine Jirka, Charlotte Matter, Rosa Sancarlo

 

Weitere informationen / Further information

www.khist.uzh.ch/de/research/projects/carah.html

Die Vortragsreihe ist kostenlos und öffentlich zugänglich. Die einzelnen Vorträge werden auf Deutsch oder Englisch gehalten (siehe Programm). Einige Sitzungen finden virtuell statt. Alle Vorträge werden online mit Untertitelung übertragen. Für Fragen und Bedürfnisse zur Barrierefreiheit, sowie für die Anmeldung zur Online-Teilnahme schreiben Sie bitte an CARAH: antirassismus@khist.uzh.ch

The lecture series is free and open to the public. Individual sessions will be held in German or English (see program). Some sessions will take place online. All lectures will be streamed online with subtitles. For questions and accessibility needs, and to register for online participation, please write to CARAH: antirassismus@khist.uzh.ch

 

Mit der Unterstützung von / With the support of:

  • Kunsthistorisches Institut UZH
  • Lehrstuhl für Moderne und Zeitgenössische Kunst und Lehrstuhl Geschichte der bildenden Kunst
  • Graduate Campus UZH
  • Graduiertenschule der Philosophischen Fakultät UZH
  • Dr. Carlo Fleischmann Stiftung

 

Grafik / Graphic design: Rietlanden Women’s Office

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