Navigation auf uzh.ch
18.–20.11. Tagung: Form, Style, Principles. Art Historical and Theoretical Reflections, A Conference of the Wölfflin Edition Project, Universität Zürich. Details
18.–19.05. Workshop: Early Modern Mediterranean Entanglements. Historiographical Problems and Art Historical Perspectives, El Greco Centre, Institute for Mediterranean Studies, Rethymno (Kreta), Organisation gem. mit Yannis Hadjinicolaou. Flyer (PDF, 3 MB)
28.02.–22.05. Institutskolloquium: Architekturgeschichte(n) – Historische Bauten im Diskurs, Universität Zürich, Organisation gem. mit Carola Jäggi und Katja Schröck.Details
12.10. Workshop Media Histories of Sculpture, Bibliotheca Hertziana, Rom. Organisation gem. mit Giovanna Targia und Tristan Weddigen. Details
07.–08.10. Tagung Art Across the Iberian World. Connecting Spanish Italy and Latin America, Universität Zürich. Organisation gem. mit Nora Guggenbühler. Flyer (PDF, 7 MB)
10.–16.07. Summer School Stones of Palermo. Cultures of Marble at the Mediterranean Crossroads, Palazzo Butera, Palermo (mit der Unterstützung des Istituto Svizzero, Rom). Organisation gem. mit Ariane Varela Braga. Call (PDF, 1 MB)
02.04. Doppelsektion Synagonism in Early Modern Art im Rahmen der Jahrestagung der Renaissance Society of America, Dublin. Organisation gem. mit Yannis Hadjinicolaou und Markus Rath.
16.–18.09. Workshop: Marble. Connections and Refractions, Bibliotheca Hertziana, Rom. Organisation gem. mit Ariane Varela Braga. Details
18.09.–18.12. Institutskolloquium: Marmor. Materialität und Ästhetik, UZH, Organisation gem. mit Nora Guggenbühler, Redner: Malcolm Baker (Riverside, CA), Fabio Barry (Stanford), Frank Fehrenbach (Hamburg), Dario Gamboni (Genf), Markus Rath (Basel), Frits Scholten (Amsterdam). Flyer (PDF, 211 KB)
18.03. Sektion Early Modern Drapery. Reactionary or Modern? im Rahmen der Jahrestagung der Renaissance Society of America, Toronto. Organisation gem. mit Evonne Levy (Toronto).
10.–11.10. «Le piume del pavone. Verso un’estetica della ricezione del commesso marmoreo napoletano» auf der Tagung Il marmo come dispositivo. Dalla materia alla superficie, Galleria Borghese und Galleria Barberini, Rom.
23.–28.06. «A Stone Soaked in Blood. Tezontle and Trauma in Mexico City’s Lithic Imaginary», auf der CIHA-Tagung 2024, Lyon.
16.–17.11. Keynote-Vortrag «Verflechtungen. Tintorettos skulpturales Denken», Vernetzungstreffen des Netzwerks Italienforschung, zum Thema Vom (Un)Sinn der Italienforschung, Universität Bonn. Details
26.–28.10. «‹O bianco marmo eletto…› Sculptural Aesthetics and Body Politics in Renaissance Italy», auf der Tagung Deep White. Myths, Materialities, and Ideologies of an Ambivalent Colour, Norske Institutt, Athen. Details
12.10. «The Eye and the Lens. Towards a Media History of the Perception of Sculpture», Workshop Media Histories of Sculpture, Bibliotheca Hertziana, Rom.
16.03. «Fast heilig. Zi’ Andrea und die Materialität des Sakralen im Spanischen Neapel», Italienforum, Leipzig, Sektion «Transkulturelle Manifestationen des Sakralen. Heiligenverehrung in Süditalien».
08.10. «Cioccolata. Colonial Traces in Baroque Naples», auf der Tagung Art Across the Iberian World. Connecting Spanish Italy and Latin America, Universität Zürich.
30.09. «Southern Discomfort. Art and Abjection at the Birth of a Discipline», im Rahmen der Vortragsreihe Methodology and Ideology. Critical Perspectives on the Historical Paradigms of Art History, Bibliotheca Hertziana, Rom. Details
02.04. «Tintoretto, Drawing and Sculptural Space» im Rahmen der RSA Jahrestagung, Dublin, in der Sektion Synagonism in Early Modern Art.
16.11. «Il peregrino. Pilgrimage and the Poetic Production of Baroque Space» auf der Tagung Ein Dialog der Künste. Konzeptionen sakraler Räume in der Architektur und deren Beschreibung in der Literatur von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart, Universität Zürich.
20.09. «Il teschio sotto la pelle», Studientag Contemporaneità barocca. Riletture incrociate di due mostre attuali, Palazzo Barberini und Galleria Borghese, Rom.
25.05. «Remediating Michelangelo. Tintoretto and the Sculptural Model» auf der Tagung (Im)material Michelangelo. Toward a Visual Historiography of Sculpture
Between Reproduction and Art-Historical Enquiry, Bibliotheca Hertziana, Rom (online).
06.05. «Luca Giordano ‹Falsario›. Reappropriating the Renaissance» auf der Tagung Forgery, Fraud, Mystification. A Perspective on Italian Renaissance Literature and Art, Universität Zürich (online).
22.04. «‹Dulçura, y consuelo...› Sculpted Wood in Baroque Naples between Ephemerality and Idolatry», RSA Jahrestagung, Sektion Carving vs Modelling. Materials and the Languages of Sculpture in the Southern Mediterranean, online.
07.10. Antrittsvorlesung: «Zwischen Welten. Polychrome Holzskulptur und das Problem der Idolatrie im neapolitanischen Barock», Universität Zürich.
18.03. «Fold-Lines. Tracing the Dionysian in Bernini’s Draperies» im Rahmen der RSA Jahrestagung, Toronto, in der Sektion Early Modern Drapery. Reactionary or Modern?
31.01. «Cosa più bella veder non si può. The Agency of Antiquity in Baroque Naples», Durham University, Dept. of Classics & Ancient History.
01.10. «The Coat of Arms and the Portrait Bust. Sculpted Presence in Late Renaissance Florence» auf der Tagung Stone Face. The Psychology of the Face, the Phenomenology of the Bust, Københavns Universitet, Kopenhagen.