Navigation auf uzh.ch

Suche

Kunsthistorisches Institut

Dissertationen

Dissertationen in Arbeit

Name Titel
Kee Il Choi Jr.  European ornament from China: Henri-Leonard’s Bertin’s Drawings of the Qianlong Emperor’s Vases Chinois (Working title)
Dahi Jung Enlightened: Bidirectional Knowledge Transfer through Natural History Illustrations between China and the West, ca. 1750-1842 (Working title)
Isabelle Leemann Incidental Encounters -Tracing the Biographies of East Asian Art Objects in European Collections Formed through Missions in the 20th Century (Working title)
Yun Gao Picturing Confucian Gender Ethics: Visual Didacticism in Chinese and Japanese Women's Instructional Books (Working title)
Saskia Goldschmid Eyes Beyond Sight: Representing Blindness in Japanese Visual Culture (Working title)
Alva-Mathilda Speth Refashioning local and national disasters in the late Qing – An art historical exploration (Working title)
Anna Elisabeth Herren Through the Multifocal Lens: Visual Representation in Newspaper Photography on China, 1925–1949
Alina Martimyanova The Intermediality of Reproduced Images: Artists as Print Designers in late 19th Century China
Xenia Piëch Politics of Positioning: Photography and Chinese Experimental Women Artists
 

Dissertationen abgeschlossen

Name Titel Links
Brigitte Huber The Significance of the mie Pose in Kabuki Woodblock Prints (2023) -
Sabine Bradel Forms of Femininity: Suzuki Harunobu’s Early Career Development and the Gendering of Style, 1760–1765 (2023) -
Stella Jungmann  First Impressions? The Translation and Contextualization of Photographic Images of  Bakumatsu Japan (2023) -
Rosa Jiyun Kim  Swiss Receptions of Korean Culture and Arts during the 1950s (2023) -
Stephanie Santschi Visual Vocabularies Within Poetic Microcosms: How Hokusai’s Social Embedding Shaped Content and Presentation of the “Ono” and “Ryakuga” Manuals (2023) ZORA
Nathalie Marseglia Tsuchi aji – Der Geschmack von Ton: Über das „System Lebende Staatsschätze“ als Referenzrahmen für den Erhalt des Keramikhandwerks in Japan (2023)  
Stephanie Gruber Bachmann Das Ornament und die Linie im Jugendstil (2023)  
Marcel Schneider The Imperial Qín Dynasty: Elements of Governance as Reflected in the Lǐyē 里耶 Manuscripts (2021)  
Klaus J. Friese Aesthetics of War: Japanese War Motif Kimonos (2020)  
Fabian Kommoß Die Sichtbarmachung des Unsichtbaren: Visualisierungsstrategien zen-buddhistischer Kunst (2020)  
Heidi Tacier-Eugster Das Museum Rietberg Zürich und Elsy Leuzinger (2018)  
Sofia Bollo Reframing Ancient China: A Multi-perspective Study on Neolithic Pottery Displays in Modern Chinese Museums (UFSP Asien und Europa). (2017) FDB
Jeanne Fichtner-Egloff Kindai Bijutsu. Die Japanische Rezeption westlicher Kunstkonzepte um 1900 (UFSP Asien und Europa). (2017) FDB
Lis Jung Lu When Confucian Spirit Meets Southern Elegance: The Origins and Transmission of Calligraphic Traditions Engraved in Stone During the Northern Qi Dynasty (550-577). (2015)  
Charly Iten Der Teeweg und die Welt der japanischen Teeschalen - Zur Töpferkunst der von Sen no Rikyū und Furuta Oribe geschätzten Brennöfen. (2004)  
Ildegarda Scheidegger Bokutotsusō: Studies on the Calligraphy of the Zen Master Musō Soseki (1275-1351). (2004)  
Kim Karlsson Luo Ping: The Life, Career and Art of an Eigthteenth-Century Chinese Painter. (2003)  
Katharina Epprecht Hasegawa Tōhaku (1539-1610): Untersuchungen zu Biografie, Frühwerk und Tuschmalerei der Reifezeit. (2000)  
Khanh Trinh Darstellung realer Orte: Die "Wahren Landschaften" des Tani Bunchō (1763-1840). (2000)  
François Louis Die Goldschmiede der Tang- und Song-Zeit. Archäologische, sozial- und wirtschaftsgeschichtliche Materialien zur Goldschmiedekunst Chinas vor 1279. (1997)  
Albert Lutz Der Tempel der drei Pagoden von Dali. Zur buddhistischen Kunst des Nanzhao- und Dali-Königreichs in Yunnan, China. (1990)