Workshop 2009

The KGOA successfully held a document reading workshop on September 7-11, 2009. The workshop centered on the reading of Japanese inscriptions (kuzushiji), specifically those on works of art, on narrative handscrolls, paintings, and woodblock printed books and sheets. The workshop was held in collaboration between the University of Zurich and the National Museum of Japanese History (Rekihaku) and was made possible through the generous funding from the Japan Foundation. This year's workshop will be devoted to introducing research material and methods and to reading materials from the Tokugawa period. The workshop (the first annual workshop in what we hope will be a yearly tradition) was ably led by Professor Hiroshi Kurushima of the National Museum of Japanese History. Participants came from all over the world, including Japan, USA and Europe, including students from the University of Zurich. We were also treated to a tea ceremony by the tea master Ms. Kaori Miyanishi Reitinger, also a participant of the workshop.
The images below are posted with thanks to Ms. Esther Fischer and Ms. Annegret Bergmann

Virtueller Besuch eines Museumsdepots

Katalogisierungsprojekt ostasiatischer Malerei mit dem Field Museum in Chicago

Im Herbstsemester 2008 und Frühjahrssemester 2009 nahmen mehrere Studierende der Abteilung für Kunstgeschichte Ostasiens an einem gemeinschaftlichen Projekt zwischen der Universität Zürich und dem Field Museum in Chicago teil. Die Ziele des Projekts waren:
1. die Sammlung chinesischer, japanischer und koreanischer Malerei des Field Museums zu katalogisieren und
2. den Bedarf an konservatorischen Maßnahmen zu ihrer Erhaltung zu ermitteln. Das durch die Übung erstellte Material wurde in die Bestandsakten des Chicagoer Museums übernommen und wird nun Pläne für kommende Ausstellungen und Publikationen mitbestimmen. Entscheidungen in Bezug auf zukünftige Konservierungs-maßnahmen sind z. T. auch auf der Grundlage der Arbeit der Zürcher Gruppe getroffen worden. Ein weiteres Ziel der Übung war es, Teilnehmern Methoden bei der Forschung zu ostasiatischen Malereien und der Kooperation mit modernen Museen näher zu bringen. Im Sommer 2009 konnten die Teilnehmer die Depoträume des Field Museum in Chicago besuchen und die bis dahin recherchierten Ergebnisse bei der Betrachtung der Originale überprüfen und ergänzen.

Excursion to a local stonemason

Title

Teaser text